lørdag 16. mars 2013

LYTT TIL VINDEN av Sigve Lauvaas * Side 18-27 (Bok 17-2012)




Landskap-Ill2




Side 18
LYTT

Du kan lytte til fjellet,
Etter stemmer fra dypet i det blå.
Du kan lytte etter galskap
Og sommermote, og kjærlighet.

Lytt etter båter på fjorden
Og bølger som jager mot land.
Lytt etter penselstrøk av solen
Som gyller ditt liv.

Du kan lytte som en salig gudsmann,
Eller i kor med de forlatte,
Som har brent sine hus og hjem.

Lytt etter pust i skogen,
Kjenn stemmen fra gras og lyng.
Din egen tone han høres
Som gjenklang fra gammel tid.


HØST
Jeg er en forvillet setning,
Et ord mellom vidder og fjell,
Der stormhavet hyler i latter
Over å være seg selv.

Men høsten kommer til alle,
Og lauvet visner som gras.
Høstsolen tryller med lyset
Og gir deg en lykkelig dag.

Høsten gir luftige vinger.
Du flyr som et luftskip med ord.
Og høsten gir rikelig grøde
Til alle som lever i tro.

19
ORD

Ordene har uniform.
Lange rekker med ord kleber seg til papiret
Og rekker ut en hånd.

Ordene er ikke bare skall og kledning,
Men bærer et mektig budskap
Av liv og ånd.

Ordene former oss, og kroner oss
Til den vi er under solen,
Så lenge vi tar imot med et åpent sinn.

Ordene følger oss på veien som et segl,
Og åpner dører,
Og gir oss tanker og drømmer.

Ordene er vårt vindu og lys mot verden,
En tropp musikanter
Som spiller sin egen melodi.


MÅNE

Jorden er tung og mørk
Under skytung måne.

Månelandingen var vellykket.
Og vi var med på ferden.

Månen henger med sin romdrakt,
Og gir av seg selv
Som en gjennomsiktig sol.

Månen bøyer seg ned over jorden
Som en mor bøyer seg ned over sitt barn. 

20
ALT

Ordbøkene har plass til alt,
Men jeg føler meg likevel utestengt.
Speilet forteller om et kronblad med lys,
Som en engel i forventningens tid.

Årene jeg har fått er ikke alt.
Og ordene i språket har mange nyanser
Jeg prøver å tyde
Som det viktigste i livet.

Alt skal ikke sies, men en gang er jeg ferdig,
Og resultatet er åpenbart i en vakker bok
Om å overleve
Som en stjerne i mørke natten.

Jeg ser alt i en drøm, i et speil
Som lyser og forteller om menneskene,
Som ble til en frostnatt
Og sluknet som meteoritter på himmelen. 


HÅPET

Når jeg har nådd målet
Er livet nøstet opp
Og evigheten lyser som en festkledd by.

Jeg kan ikke sove
Når fikentreet blomstrer
Og frukten er moden før innhøsting.

Når stormklokkene ringer,
Stopper tidens hjul
Og evigheten lyser for alle i kjærlighet.

21 
ORD OM KJÆRLIGHET
1.
I vinden er ingen holdepunkter.
Men kjærlighetens vev lyser
Av godhet og visdom.

Menneskene kjenner ikke veien,
Men lever i håpet.
Kjærligheten er et banner mellom oss,
Et anker i livet.

Ekte kjærlighet er mer verdt
Enn dyre gaver.
Den som binder seg til kjærlighet
Forlenger livet.

I kjærlighet er mitt hus en borg,
Og mine porter en utstrakt hånd.
Kjærligheten synger i mine ører.

Kjærligheten tukter meg,
Og får meg på rett vei.
Kjærligheten beruser meg
Mer enn vårens skjønnhet.

Vi skal prise kjærligheten,
Som skapte himmel og jord,
Og gav oss del i kilden.

Kjærligheten er sterkere enn døden.
Verken krig eller sult kan stoppe kjærligheten.
Den er en spire fra opphavet.

Kjærlighet kan ikke kjøpes for penger.
Det er en gave vi kan ta imot,
Ufortjent, av bare nåde.

22
ORD OM KJÆRLIGHET
2.
Kjærligheten setter fanger i frihet,
Og slaver får et nytt liv

Tro, håp og kjærlighet
Er treenighetens gylne vei.

Å ha rikelig kjærlighet til hverandre,
Gir styrke.
Å kjenne kjærlighetens vei, er visdom.

Målet for livet er kjærlighet til Skaperen.
Kjærlighetens krans er å kjenne kilden.
Den levende av de døde
Er kjærlighetens vugge og telt.

Den som har kjærlighet uten svik
Vil få livet krone.

Kjærligheten beruser meg
Og får meg til å danse av glede.
Kjærlighet er som en hage med moden frukt.

Oppglød hverandre i kjærlighet,
Så vil dere se at Herren lever.

Størst av alt er kjærligheten.
Den holder ingenting tilbake,
Men gir alt i ånd og sannhet.

La kjærligheten våke over oss,
Som en ørn våker aver sine unger.
Kjærligheten leder oss til åpenhet for hans navn.

Den som har kjærlighet
Forkynner fred til alle mennesker.

23
SKJØNNHET

Vi kan samle på skjønnhet, makt og ære,
Men miste livet.

Skjønnheten kaller på vårt indre,
At vi må ta imot landskapet i farger
Som en pust fra engler.

Rosenes skjønnhet bærer oss videre,
Selv om vi er svake.

Vi kan bygge slott med skjønnhet av gull,
Og glemme at livet skrumper.

Den som bygger for fremtiden,
Svømmer i rikdom.
Den fattige har nok med seg selv.

Den som leker gud, kan se horisonten
Som en blå bue, der skjønnheten blomstrer.
Men døden kommer til alle,
Og hva skal vi da med alt vi har samlet.

Den som har et godt hjerte,
Kjenner skjønnheten gjennom sin bror,
Og vil aldri svikte sannheten.

Klokketonene fra Assisi kaller menneskene
Til å skjenke sine gaver,
Så skjønnheten kan bo i oss til evig tid.

For skjønnheten skapte Gud landskapet
Med blomster og trær,
Og menneskene som en medhjelper,
Så vi kunne plante og så,
Vanne og høste.

24
KIMING

Det kimer på veien, i rommet, i dalen.
Det kimer i skogen, på fjellet, i kirken.
Det kimer i oss.

Kiming gjennom natt og dag
Under himmelens lamper,
Gir oss utsøkt englemusikk.

Der vi er født som barn
Reiser vi med budskapet som kimer,
Og til verdens ende.

Kimingen gjør oss til fargerike bilder i landskapet.
Vårt legeme er et instrument for musikk
Som kimer i alle rom.

Så lenge lyset skinner i mørket
Og himmelen er vår lengsel,
Vil det kime til høytid og fest.


STRENGER

Når jeg rører ved strengene til nye venner
Blir jeg ofte blindet.
Jeg forstår ikke deres liv.

Når vindusruten synger og trærne danser,
Kjenner jeg en mystisk dragning
Mot et nytt landskap.

Gylne strenger driver meg til ensomhet 
Under lysende måne.
Jeg spiller harpe for englene og Gud.

25 
EPLEBLOMSTER

La ordene være epleblomster
Snøklokker, og liv.
La ordene være mine venner som lyser
Når dagene blir lange.

Ordene lager mønster i veven,
Og kommer inn i mine bueganger,
Som englebarn, med åpne harmer
Og et varmt smil.


LYS

Lyset knuser mørket
Med våre ansikter,
Og gir håp.

Lyset gir oss drømmer og visjoner,
Og et helt nytt kart
Som leder til kilden.

Mirakler og under skjer,
Og døde står opp,
I lyset av en brennende stjerne.

Lyset samler gamle og nye venner
Til et nytt liv
Og en ny tilhørighet
I det hellige landet.

Lyset er vår tilflukt og trøst.
Bare gjennom lyset kan vi leve for hverandre
Som søsken, og kjenne varmen
Fra Paradis.

26 
ORD I VIND

Ordene som blir brent
Tar vinden med seg,
Reiser med toget til fjerne land.

Markene er overgrodd av ord
Som visner i solen,
Og flyr med vinden når høsten kommer.

Vinden tar ordene med til en ny stjerne,
Som er et opplyst hus
Mellom snøtunge fjell.

Ordene hvisker, knitrer, synger og ler
Mellom permer og hyller i biblioteket,
Som er et forseglet rom.

Ordene reiser, og kommer igjen.
De svever under himmelbuen som stjerner
Og brenner hull for engler.


GRENSER

Alle har en grense, en historie, en drøm og et smil.
Hvor vi enn vandrer, har vi en grense
Mellom jeg og du, tid og rom.

Grenser er et mystisk skjold, en festning
Som bevarer vår identitet
Og lærer oss hva ordene betyr.

Språket gir oss grenser for vår vandring, og skaper i oss
En lengsel til å møte noen av motsatt kjønn
Som vi kan dele grensene med.

27 
REISE

Jeg tok aldri bilder på mine reiser,
Men minnene er mange.
Hver dag kunne jeg memorere opplevelser
Med ørsmå bokstaver.

Jeg ser for meg i bilder landskapet
Og menneskene,
Og hører lyden av vind fra Montana.
Og oljepumpene fortalte sitt. 

Jeg reiste høyt og lavt, med brede skuldre,
Og overnattet i under åpen himmel
Tett ved Chicago by.
Men aldri hadde jeg en herligere drøm
Enn i Seattle.

Jeg reiser fortsatt med øyner og ører,
Og finner meg selv som et trekkdyr
Over de blå fjell.
Lengselen er å nå målet,
Koste hva det koste vil.


VISNE

Mine hender visner i gammel aura,
Og verden visner i jord og tåke.
Jeg ser sommeren, og sovner
I det lilla rommet,
Der menneskene går med skjeve blikk
Og venter på våren.

Jeg visner i armer og bein, og ansiktet
Blir som et foldeskjørt.
Og ordene renner ut i sand.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar