lørdag 16. mars 2013

LYTT TIL VINDEN av Sigve Lauvaas * Side 2-9 (Bok 17-2012)

Vind-Ill1



Side 2-9
LIVET

Livet har en evig vår i vente.
Hvert skip på havet er et menneske
På vei til morgenstjernen.
Mastene lyser i hvitt.

Våre liv seiler i bølgene
Som stjerner på himmelen,
Som fiskene i vannet.

Det drønner og rumler i havet
Når orkanen bryter holmer og skjær.
Og noen mennesker går under.

Livets vår, langt fremme,
Er en lengsel om å leve videre,
Om å bli forvandlet
Til en udødelig kropp.


LYTT

Lytt til vinden.
Ja, lytt til skogens pludrende stemme.

Hør det hvisker i lyngen,
Og stjernene ser ned på oss
Og kysser alle med et varmt hjerte.

Lytt til de som vandrer alene.
Lytt til uendelige rekker av dager
Som samler seg hver gang vi fyller året.

Løft hverandre frem i lyset,
Mens det ennå er tid.
Lytt etter stillheten i landskapet.


PERLE

Min elskede stråler som en perle
Og åpner sine hender,
Og favner mitt ensomme hjerte.

Min elskede er en perle som lyser
Overalt, og gir kraft
Til min trette kropp.

Hver morgen hviler jeg i min elskedes armer,
Og kjenner varmen fra hennes bryst.

Min perle holder meg våken
Til natten lyser
Og gir meg gode drømmer.
Jeg er i det innerste rommet
Av det aller helligste.


BØLGER

Bølgene skyller over båten
Og skaper fortvilelse.

Kan jeg forandre bølgene i mitt liv?
Bølgene slår over fjellet,
Og lyser i hvite prestekrager i skogen.

Det bølger i åker og eng,
Og bølgene slår over alle land
Til enden er nådd.

Bølgene river og forvandler, skiller søsken,
Mor og barn. Og ektefeller må krype
Mens bølgene slår nådeløst,
Til alle kan gå trygt på vannet.


KJÆRLIGHET

Kjærligheten er tykkere enn at vi kan glemme den
Og tynnere enn at vi kan kalle den tilbake,
Den er sjeldnere enn en våt bølge
Og hyppigere enn våre feil.

På jorden er det mer galskap enn månelys.
Og mindre månelys skal det bli,
Mens galskapen skal bli dypere enn havet.

Kjærligheten vil til sist alltid seire,
Men uten liv vil kjærligheten dø ut.
Men får kjærligheten rom,
Vil den alltid vokse med kraft.

Det som er sant, solrikt og ekte, kan aldri dø.
Kjærligheten er som en himmel
Over himmelen vår.


JULETRE

Mitt lille tre, mitt grønne juletre i rommet.
Du er mer lik en blomst som puster
Stillhetens kraft.

Hvordan fant du veien til oss fra skogen,
Du er ikke så glad?
Jeg skal synge deg vakker,
Som en elsket venn.
Jeg vil kysse dine kalde greiner
Og holde av deg i tykt og tynt, som en mor,
Så du ikke skal være redd.

Se stjernene som er langt borte.
Den kommer til oss i kveld med drømmer og glitter.


NATTEN

Nattens lys skiller seg ut,
Og sikrer oss en rolig søvn
Gjennom tid og rom.

All vår vandring på jorden
Har nattens lys med
Som en lykt for vår fot.

Det underfulle lyset åpner seg
Først når sol går ned.
Da skinner nattens lys
Som en levende makt
Fra blå himmel.


DAGEN

Dagen vekker oss med sol.
Som en svane kommer den inn
Gjennom vinduet, og speiler seg
Som en dronning fra Saba.

Skjelvende lauv våkner i sollyset
Og bivrer som strå i vinden.

Der dagen slutter, går solen ned
Som en bølge i havet,
Som en krusning i vannet.

Dagen gyller landskapet
Og gir menneskene godt mot.
Dagen frir oss ut av søvnen,
Og tørker våre tårer.


SIGNATUR

Du kan skrive signatur i boken.
Hele livet er en signatur.
Med dine hender kan du bøye skriften
Til et villniss for prester.

Over fjell og fjord skriver vi våre liv
Inntil den siste dagen.
Og det som er igjen er signaturen,
Ren og rolig som gullføtter
I en varm bildevev.


TING

Vi går mellom små biter av ting
Som havet har skylt på land.
Og snart roper vi: Ta alt tilbake. Vi har nok.
Vi har nok av alt,
Men mangler kjærlighet.

Alle tingene fører oss på villspor.
Vi får ikke fred. Vi finner ikke lykken
I dette landskapet av signaturer
Og blåklokker.

Vi vil tilbake til naturen, til det enkle element,
Der tingene var kongler og frø
Til en ny skog.
Vi vil tilbake til den store skapelsen,
Der vi lærte visdom
Og kjente oss ett med engler.

Tingene stjeler vårt liv. Vi blir uten kraft,
Og tidshjulet tar oss med
I kjelleren, der ingen kan stige opp.


EVIG

Mitt vindu åpner seg i morgenlyset,
Mens jeg er lenket til sengen.

Verdens larm der ute skygger for solen
Og ordenes edle form.

Visdom og ånd går hånd i hånd
Gjennom vegger og glas,
Og minner om en himmelsk ledestjerne
Som viser seg for den som søker
Veien til kilden.

Morgenlyset rekker oss sine hender
Og følger oss til verdens ende.
Lengselen til et evig liv
Finner vi i ordet.


ORD I VIND

Ord i vinden er som frø.
Vi må åpne våre hjerter
For at frøet kan spire.

Språket får en stemme av oss
Som følger vinden i tusen år.
Ordene taler i rommet
Som en gyllen åker.

Det er bare å ta til seg
Og spise seg mett.
Brødet er som sevjen i treet,
Som pust av vind i landskapet.
Vinden fører oss til andre siden av havet,
Der engelen står i døren og venter.


LYTT

Du kan lytte til fuglesangen,
Lytte i tusen år,
Lytte til vinden som jager
Fredløs, og uten mål.

Hver lyd i stillheten høres,
Og bølgene klapper mot land.
Endeløse stryk i fjellet
Blir vakker musikk i kveld.

Du kan lytte til vind i regnet
Og kjenne at det er vår.
Fuglene synger og jubler nå
På taket til kongens slott.


FRA DYPET

Jeg henter fra dypet
En barnslig drøm,
En glede av håp og løfter.

Den ene har gitt meg en vår, så skjønn,
Og gull til mitt arme hjerte.
Og aldri fant jeg en bedre venn.

Den ene gav meg nye krefter
For livsveien over fjord og fjell,
Og tegnet et glimt av verden
Som kimer en vakker kveld.

Men hjertet mitt jubler i drømmen
Som speiler en himmelsal
Med engler og slekt og venner
Til fest på den skjønne dag.


DU

Du skal finne venner
Blant trærne i skogen,
Og reise deg med rytme og stil.

Du skal finne likevekt i livet,
Og vandre i ånd
Med ordet fra Gud.

Du skal dele myriader av frø
Til fremmede og kjente,
Løse lenker,
Og sette fanger fri.


NØKKEL

Lås opp ditt skrin, ditt hjerte,
Løs opp dine hender
Og favn en gammel venn.

Kom ut i lyset, og fyll ditt hjerte med glede.
Kom til den hvitmalte kirke
Og løft ansiktet for Gud.

Lås opp ditt hus, og hør fuglene.
Lytte etter stemmer i natten.
En engel vil tale til deg.

La oss juble for våren, og blomstene,
Som nikker med sin beste skrud.
La oss håndhilse på vår nye nabo
Som kommer fra et fremmed land.

La oss lytte til vinden, la drømmen fly
Kom til mitt hjerte, og du er et evig lys.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar