lørdag 16. mars 2013

LYTT TIL VINDEN av Sigve Lauvaas * Side 10-17 (Bok 17-2012)




Landskap-Ill1




Side 10
STILLE

Der du går er latter og dans,
Og dine hender er varme
Som et tjern om kvelden.

Stillferdig smiler du til mine øyelokk,
Som er som et teppe mot verden,
Et skremsel for fugler.

Du går aldri forbi mitt hus,
Og vet om mine langstrakte armer.
Du fyller meg med lengsel.

Du vandrer som et barn på veien,
Og legger deg under piletrærne
For å fintenke månens nærhet.


LYS

Det er lys i taket,
Og vinden svinger trærne til dans.
Lyset forlater oss aldri.
Det er som melk i natten,
Som en vanvittig solgud.

Lyset triumferer mørket,
Og svinger damene i salen som et vinbeger,
Til kvelden blir vårt tapte paradis.

Begravd i skogen kommer lyset
Inn i mitt hjerte,
Og forvandler alt på et sekund.
Landskapet gyller natten med sine speil
Som synger med stjernene.

11
VIND

Vinden rasler i trærne.
Nå kommer de hvite netter,
Og himmelen er som en sky,
Og menneskebarna sover.

Vinden presser mot vinduet
Som en fugl som vil inn.
Og alle i huset sover
Til kirkeklokkene ringer.

Vinden går gjennom håret ditt
Når du vandrer i morgensnø
Med drømmende blikk.
Vinden jager med begjær
Til den finner sin elskede.


HUS

Sovende hus smiler i nordlys,
Og dørene er åpne for gjester, som kommer snart.
De spiser og drikker, til søvnen velsigner alle
Med en fredfull natt.

Huset er vårt hjem på jorden,
Og vi hopper og danser som barn,
Og spiller på mange strenger,
Til vi segner om, og lyset er slokket.

Hus sover med oss, og våker med oss
Gjennom lange tider.
Ingen kan flykte fra sitt kall.
Alle trenger omsorg og pleie.
Ja, uten kjærlighetens språk,
Er vi en kalkstein i vinden.

12
TID

To mennesker i en sandkasse.
Tiden finnes ikke.
De smiler til hverandre,
Og skriver navnet.

På en sandstrand går to mennesker
Og lager spor.
Tiden ruller i bølgene.
De lytter etter stemmer
Fra andre siden.

Tiden har en grense.
Vår innsats holder ikke mål.
Men synden er slettet ut,
Og vi er fri til å elske livet,
Som gav oss alt.


RUNER

Runer i fjellet.
Med ritualer hyller vi skaperen,
Og kirken lærer oss å be.

Vi synger høyt om å elske navnet
Som gir oss daglig brød.
Vi skriver runer gjennom tusen år.

Vårt hjerte er bedre skikket å synge
Enn fuglene på kvist,
Når vi blir født på ny i ånden.

Min stue ble fylt av levende ord i dag.
Jeg takker for din klare stemme.
Du er kjærlighet fra Gud.

13
SNART

Ganske snart vil jeg se at du finnes.
Jeg eter brødet, og drikker vinen.
Tiden finnes ikke lenger
Når legemet er tatt opp.

Ganske snart må jeg forlate dette huset,
Og rommet kjenner ingen grenser.
Jeg er i bevegelse i tiden
Som snart skal klippes av.


GI MEG

Gi meg tilbake vinden,
Som gir lengsel og drømmer.
La meg se barndommen igjen
Som en himmel uten skyer.

La meg gå gjennom de gamle porter
Til hagen med frukt og grønt.
La meg spise meg mett i ditt under
Av lys over land og by.

Jeg søker de gamle stier
Med ordet som brød og melk.
Din kjærlighet åpner mitt øye.
Du er alt i ditt skjønne navn.

Med Gud som en evig klippe
Samler du oss i din kirke på jord.
Så la ditt ansikt lyse i oss,
Og la meg få være ditt barn,
En venn, og en bror.

14 
KLAR LUFT

Når jeg lukker øynene
Kjenner jeg klar luft fra øst,
Som en høysang fra Jerusalem.

Jeg vandrer i klar luft
Fra fjelltopp til fjelltopp
I det vidunderlige, hellige landet.

En gang skal vi møtes
Ved porten til Getsemane,
Og kjenne ham igjen,
Den levende blant de døde.


TANKE

Natten følger meg
Gjennom åpne landskap.
Midt i livet
Ser jeg undergangen.

Hvem skal vi elske
Når alle er borte?
Blomstene drysser frukt
Over hele jorden.

Natten er mer verdifull
Enn trær og vann.
Livet har sin egen styrke
I nattens lys.
  

15 
UNDERVERK

Verdens syv underverk
Er som nakne steiner
Mot en god kone.

Menneskene spiser for å leve.
Og barnet er et underverk
I Guds øyner.

Menneskene er stjerner
Fra generasjon til generasjon,
For den som kan se.

Som lyset er vi i rommet
Som ånd fra en annen planet,
Og skriver navnet.


NATT

Om natten brenner jeg bøker.
Ordene blir til røyk og skyer.
Menneskene glemmer å skrive
Sitt eget navn.

Natten taler med brennende stjerner,
Og i drømmer hører jeg sang
Fra en hvit engel.

Om de døde vet jeg ingenting,
Men for noen utvalgte blir det åpenbart.
Jeg holder meg til vinden,
Som forkynner årstidene, og maler
Huden hvit, mens søvnen kommer inn.
Natten er en seng for fattige og rike.
Der jeg kan hvile trygt.

16
FARGER

Farger gjør meg yr og gal, sier han til henne,
Og maler et portrett fra den gang
De var forelsket.

Han var tretti år, og halvtørr i huden
Etter sommervarmen,
Og hun tilhørte en annen rase.

Maleriet ble forbløffende stort,
Selv om hun var ung og spinkel,
Som en årsgammel geit.

Jeg elsker disse myke linjer, og skjørtet
Som er altfor kort, sier han.
Men hun var forelsket i en annen.


STILLHET

Stillheten senker seg,
Og holder døden tilbake.
Det er menneskenes lodd å forvitre
Som gamle trær og is.

Stillheten i skogen merkes
Når vinden suser.
Da er det bare oss to i hele verden
Som skyter friske skudd.

Stillheten åpenbarer drømmer,
Og får meg til å se
Bak stengte dører og glass.
Og vinden er min bror.

17 
STEMMER

Kommer du inn med morgensol,
Med rødmen i hagen fra øst,
Der orgelet spiller.

Jeg hører lyse stemmer fra fjorden:
Det er fisk i garnet,
Og fjorden er som en blygrå strek.

Stemmer av engler kranser landskapet.
Og trærne puster i dis,
Mens vismenn går mot Jerusalem
Og spør etter barnet.

Lytt etter hjertenes jubel i stillhetens rom.
Lys fred over Betlehem,
Og velsign jorden, fra nord til sør.

La stjernene tale med beveget stemme.
La englene rope av helleig fryd,
Til hele verden våkner til en ny dag,
Som et vårtegn fra Gud.


ROM

Fire vegger er ikke nok for mitt rom
Med hyller og skap.
Møblene strekker seg ut
Som små riker på jorden,
Og jeg sitter ensom igjen med nøklene,
Som er forbindelsen til neste rom
Med lys i taket.
Jeg går fra rom til rom, og møter en venn
Som forbinder sår og smerte
Til siste nattevakt før fullmåne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar